Toimintakertomus 2016

Panumajärvi ry:n hallituksessa toimi puheenjohtaja Jenni Koistinen ja varapuheenjohtaja Martta Oinas-Panuma, rahastonhoitaja Taimi Oinas-Panuma, sihteeri Aili Jussila, jäseninä Sari KumavaaraJohanna Jussila ja Kari Simonaho. Toiminnantarkastajina toimivat Maarit Virkkunen ja Toivo Miettinen, varalla Niina Oinas-Panuma ja Liisa Kirveskari. Yhdistyksen mediavastaava oli Martta Oinas-Panuma ja ilmoitustaulusta vastasi Olga Oinas-Panuma. Kotisivuista ja Facebookista huolehti Toivo Miettisen lisäksi Ville ja Johanna Jussila, Jenni Koistinen ja Olga Oinas-Panuma.

Jäsenmäärä oli ennallaan 78 henkeä ja jäsenmaksu oli 10 €, jonka sai lunastaa työllään. Panuma- järvi ry:n kotisivut olivat ajantasaiset ja toiminta näkyi hyvin Facebook-sivuilla. Uusina hankintoina olivat paellapannu ja ruuanvalmistusvälineitä, siirrettävät nuotionpohjat ja Hiekkarannalle lapsille hiekkaleluja. Ala-Kollajan osakaskunnan yhteistyöllä hankittiin myös uusi vesikasvillisuuden niitto- kone. Niittokoneeseen ja paellapannuun saatiin rahoitusta Oulun seudun Leaderin toimintaryhmän teemahankkeesta. Vanha niittokone ja vene myytiin pois ja rahoilla tullaan ostamaan uusi vene. Tammikuussa syntyi kolme vauvaa vahvistamaan talkoolaisten rivejä. Lahjalla muistettiin pyöreitä vuosia täyttänyttä Eetua.

Panumajärvi ry aloitti työllistämistoiminnan. Kylätyöntekijä Heikki raivaili kylänraittia, kunnosti tanssilavaa, niitti kortteita ja teki uuden halkokatoksen. Töitä löytyi lisäksi sekä kyläläisiltä että mökkiläisiltä 6 kk ajaksi. Kesällä oli myös kaksi Osuuspankin tarjoamaa nuorta töissä. Työn teettäminen oli vielä harjoittelua, eikä kaikki mennyt aina suunnitelmien mukaan, mutta kokonaisuutena onnistuttiin, saatiin yhteistä ympäristöä kuntoon, hyvää kokemusta ja taloudellisesti jäätiin plussalle.

Vuosi 2016 oli monipuolinen tapahtumilta ja toiminnalta. Porokisat järjestettiin sprinttikisoina palmusunnuntaina 20.3. klo 12.00. 24 poroa kutsuttiin kilpailemaan lähipaliskunnista. Kisat olivat vauhdikkaat ja katsojaystävälliset. Pääsiäisnoidat kirmasivat palmusunnuntaina ja virpoivat koko yleisön. Oheistoiminta pysyi perinteisenä lapsille suunnattuna mukavana talvitapahtumana. Pellervon puuhapäivä vietettiin la 2.4. Ohjelmassa on joukkueittain pilkkimistä ja herkullista retkimuonaa .

Kortteenniittokonetta valmistellaan
Kesäpäivä Hiekkarannalla

Kylänraitti siivottiin toukokuun lopussa ja samalla oikaistiin tanssilava vatupassiin. Perinteisesti juhannusta kokoonnuttiin viettämään Hiekkarannalle nuotion ympärillä poristen, tanssien ja lentopalloa pelaten. Hellepäivänä Hiekkarannalla 18.7. puuhasteltiin mukavia. Lasten tehtäväradalla ainakin keppiporot saivat kyytiä, lisäksi oli uintia, jäätelöä ja muita herkkuja.

Järveä niitettiin kylätyöntekijän ja kesätyöntekijänuoren voimin, joten talkoita tarvittiin vain kortteiden kasaukseen ja pois viemiseen Aution rannassa. Satokarnevaalit, vetouistelukisa ja rosvopaisti paistui 27.8., vaikka järvellä oli maata kaatava myrsky. Sarakylän kyläseura kävi tutustumassa toimintaamme ja heille tarjottiin maittava ateria myrskyn vuoksi sisätiloissa Pökkelössä. Vetouisteluun päästiin vasta illansuussa. Haukia tuli mitattavaksi asti ja palkinnot olivat runsaat.

Panumajärven ja -ojan kunnostuksesta järvi-ilta oli Kipinän kalastuskeskuksessa 28.9. Paikalla oli tuvan täydeltä väkeä kuulemassa, mitä selvityshankkeessa on saatu aikaiseksi. Hankkeen etenemisestä löytyy ajankohtaista tietoa yhdistyksen nettisivuilta.

Vuonna 2016 ei pidetty kylällä pikkujoulua, vain lähdimme porukalla Ouluun virkistävälle pikkujouluretkelle 10.12.2016. Ensin tutustuimme Tietomaan ihmeisiin ja kunnon jouluaterialla herkuttelimme ravintola Lasaretissa. Eipä tarvinnut itse kinkkuja paistella eikä jälkiä siivoilla. Pudasjärven kaupungilta saatiin toiminta-avustusta 1600 €, jotka käytettiin vuoden tapahtumien järjestämiseen ja tähän rentouttavaan retkeen.

Vuoden lopussa haettiin Pudasjärven kaupungin Suomi 100 -juhlavuoden toiminta-avustusta vuoden 2017 porokisojen toimintaan. Juhlavuoden kunniaksi tavoitteena oli laajentaa tapahtumaa ja kutsua mukaan Pudasjärven sotaveteraanit sekä maahanmuuttajat ja turvapaikanhakijat. Näin vastaamme laajemmin teemaan Yhdessä. Tämän yhteistyön onnistumiseksi tarjoamme heille yhteiskuljetuksen Pudasjärven keskustasta.

Toimintakertomus pdf-tiedostona tästä -->