Toimintakertomus 2018

Tämä sivu on päivitetty 17.01.2019.

Panumajärvi ry:n hallituksessa toimi puheenjohtaja Jenni Koistinen ja varapuheenjohtaja Martta Oinas-Panuma, rahastonhoitaja Taimi Oinas-Panuma, sihteeri Aili Jussila, jäseninä Sari Kumavaara, Johanna Jussila ja Kari Simonaho. Toiminnantarkastajina toimivat Maarit Virkkunen ja Mirva Kirveskari, varalla Niina Oinas-Panuma ja Liisa Kirveskari. Yhdistyksen mediavastaava oli Martta Oinas-Panuma ja ilmoitustaulusta vastasi Olga Oinas-Panuma. Kotisivuista ja Facebookista huolehtivat Toivo Miettisen lisäksi Ville ja Johanna Jussila, Jenni Koistinen, Olga Oinas-Panuma sekä Aili Jussila.

Jäsenmäärä oli vuoden lopussa 74 henkeä ja jäsenmaksu oli 10 €, jonka sai lunastaa työllään. Panumajärvi ry:n kotisivut olivat ajantasaiset, varsinkin vesistöjen kunnostushankkeiden materiaali on siellä kaikille esillä. Yhdistyksen toiminasta tiedotettiin hyvin Facebook-sivuilla.

Isomman teltan kokoamisharjoitus. Kuva Martta Oinas-Panuma.

Uusina hankintoina olivat 3m*3m ja 6m*3 m kokoiset tapahtumateltat. Telttoihin saatiin Oulun seudun Leaderilta pieninvestointitukea 60 % kustannuksista. Aiemmin hankitut SUP-laudat olivat ahkerassa käytössä. Venettä ja kortteenniittokonetta olisi saanut käyttää enemmänkin. Vuoden aikana syntyi yksi tyttö vahvistamaan talkoolaisten rivejä. Lahjalla muistettiin pyöreitä vuosia täyttänyttä Taimia, sekä suruadressilla kahta poisnukkunutta jäsentä. Panumalla tapahtui asukasvaihdosta kahdessa talossa, kun kaksi uutta perhettä muutti kylälle.

Vuosi 2018 oli monipuolinen tapahtumiltaan ja toiminnaltaan. Toiminta alkoi kuutamohiihdoilla 13.2. Ensimmäisen kerran Panumajärvellä kuutamossa hiihdeltiin. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Kipinän kyläseuran kanssa. Kovasta pakkasesta huolimatta järvellä oli loistava tunnelma. Ladut olivat hyvät, ihmisiä kokoontui molemmilta kyliltä hiihtämään ja makkaran paistoon, eikä kuu olisi voinut olla kirkkaampi.

Panuman Kultasprintti-porokisat järjestettiin yhteistyössä Kiiminki-Kollajan paliskunnan kanssa sprinttikisoina sunnuntaina 25.3. klo 12.00. Kisat olivat vauhdikkaat ja katsojaystävälliset. Nopein poro oli Pu­das­jär­ven pa­lis­kun­nan Jark­ko ja Mika Ti­mo­sen omis­ta­ma poro Leka, jota oh­jas­ti Jaak­ko Lah­den­pe­rä. Oheistoiminta pysyi perinteisenä lapsille suunnattuna mukavana talvitapahtumana.

Paikalla olikin run­saas­ti lap­si­per­hei­tä. Lap­sille oli oma kep­pi­po­ro­ki­sa, po­ro­a­je­lua, kas­vo­maa­laus­ta, fris­bee­heit­toa, liu­ku­mä­keä ja hoi­ja­kas­sa pyö­ri­mis­tä. Kisat suunniteltiin aluksi 40-vuotisjuhlakisoiksi, mutta historiatyöryhmä totesi juhlavuoden liian aikaiseksi.

Kultasprintin ajokkaat vauhdissa. Kuva Poro-Panuma.

Kisojen jälkeen pidimme Vappuetkot lauantaina 28.4. klo 15.00 Piilolassa. Tapahtuma oli mukava touhupäivä jäsenille, talkoolaisille ja kyläläisille. Ohjelmassa oli rentoa puuhaa kaikenikäisille ja vappuisia herkkuja. Kylänraitti ja Hiekkaranta siivottiin toukokuun lopussa. Perinteisesti juhannusta kokoonnuttiin viettämään Hiekkarannalle nuotion ympärillä poristen ja tanssien. Kylmä ja sateinen sää ei innostanut porukkaa tulemaan juhannuskisoihin, joten nyt jäi palkinnot jakamatta. Myöhemmin lämmin kesä helli ja hellepäivää Hiekkarannalla vietettiin heinäkuussa nauttien yhdessä lämpimästä vedestä, hiekasta ja auringosta sekä päivään sopivista herkuista. Jännitystä tapahtumaan toi tuulenpuuska, joka pöllytti kuivaa heinää ja hiekkaa, nakkasi jäljellä olleet suolakeksit järveen sekä heitti auringonvarjon korkealle järven päälle ja lopuksi puuhun.

Panuman kalakunkkukisa vietettiin lauantaina 11.8. Yhteistyökumppanina oli Ala-Kollajan osakaskunta. Kovan tuulen vuoksi järvelle eivät kaikki uskaltautuneet, mutta parhaat saaliit lähtivätkin ojalta. Palkinnot olivat erityisen hyviä. Palkintokalaksi vuonna 2018 tuli hauki. Eniten niitä saivat Liisa ja Kalevi, joten heistä tuli vuoden 2018 kalakunkkuja. Lohikeitto ja lätyt maistuivat. Aamupäivällä pidettiin Panumajärvi ry:n ja Ala-Kollajan osakaskunnan yhteiset Panumaojan raivaustalkoot.

Kalakunkkukisan innokkaita kalastajia Panumaojalla. Kuva Poro-Panuma.

Kasvienpoistotalkoot jäänpäältä ei onnistunut huonon jää- ja lumitilanteen vuoksi. Koko kylän yhteinen pikkujoulu oli lauantaina 8.12. Takapajulassa. Jouluruoka oli herkullista, lapset esittivät pantomiimia, perinteinen tietovisan voittaja selvisi ja uninen hiljainen joulupukki piipahti paikalla.

Panumajärven ja -ojan kunnostuksen esiselvityshanke vietiin loppuun. Hankkeen loppuraportti on luettavissa yhdistyksen nettisivuilla. Hankkeessa Panumaojan kunnostussuunnitelman teki Oulun kalatalouskeskus. Tavoitteena oli ennallistaa Panumaojan ruopattuja nivoja ja palauttaa vesistön monimuotoisuutta. Suunnitelman mukaisesti haettiin rahoitusta Oulun Seudun Leaderilta Panumaojan kunnostuksen investointihankkeeseen. Rahoitus saatiinkin. Hankkeessa ennallistettiin Panumaojaa ja raivattiin ojaan kaatuneita puita. Kaikilta maanomistajilta saatiin lupa kunnostukselle. Panumanojan ennallistamistyöt tehtiin elokuussa 2018. Ennallistamistöistä on luettavissa raportti nettisivuilla. Ennen kaivinkoneella kunnostusta tehtiin noin 200 talkootuntia, kun raivattiin ojanvartta ja kulku-uria. Vähän jäi talkoita vielä 2019 vuodelle, kun koko Panumaoja on tarkoitus raivata veneilykelpoiseksi. Tulevana syksynä olisi toiveissa istuttaa harjuksen poikasia ennallistettuun Panumaojaan. Olisipa aivan huippua, jos päästään harreja narraamaan. Panumaojan kunnostustoiminta sai paljon kiinnostusta ja julkisuutta. Alla linkit videoihin ja julkaisuihin.

Panumajärven ja -ojan kunnostuksista löytyy paljon tietoa yhdistyksen nettisivuilta ja Facebookista. Panumajärveen kohdistuva Oulun metsäkeskuksen tekemä vesiensuojelu eteni myös vuoden aikana, kun Levo-ojalle ja Aro-ojalle tehtiin kosteikot estämään ravinteita ja kiintoainesta valumasta järveen. Särkiojalle kosteikko tehtiin 2017 ja Petäjäojan kosteikko valmistuu myöhemmin.

Panumaojan ennallistusta. Tasainen rännimäinen uoma muuttui monimuotoisemmaksi. Kuva Aili Jussila.

Vuosi 2018 oli taas tapahtumarikas ja antoisa. Monet tapahtumat olivat jo perinteisiä, mutta kuutamohiihto oli uutta ja yhteistyötä tehtiin vahvemmin kuin aiemmin Kipinän kyläseuran ja Ala-Kollajan osakaskunnan kanssa. Mukavat yhteiset tapahtumat lisäsivät kyläläisten, mökkiläisten ja muiden toimijoiden yhteishenkeä. Panumajärven ja Panumaojan kunnostushankkeet vaativat paljon työtä ja talkootunteja, mutta myös tuloksia saatiin todella paljon aikaiseksi ja nyt on jo aika nauttia niistä ja puhtaammista vesistä.

Materiaalia Panumajärvi ry:n vesistöjen kunnostustoiminnasta:

Video kosteikoista: VYYHTI II -hanke Panumajärven kosteikoilla https://www.youtube.com/watch?v=GdiUd0lj67A&feature=share

Opetusvideo kunnostuksista: VYYHTI II -hanke tukee paikallista kunnostajaa https://www.facebook.com/vyyhti2/videos/108822830035016/

Juttu: Popiikki, Kyläyhdistys vesistöjen asialla https://popikki.fi/asiakastarina-artikkeli/panuma/?fbclid=IwAR0qnJZ3JZ03LbOVDfYhYFZEw0QMKQL7GmamvZIBAL2IzQuLsSgCR3QnYdw

Juttu: Iijokiseutu, Kylillä talkoiltu Leader-hankkeiden eteen https://www.iijokiseutu.fi/uutiset/kylilla-talkoiltu-leaderhankkeiden-eteen-6.858.420007.a5c5fae866?fbclid=IwAR3qsAS0OwF1QpsSn_bOZn5_EMgMYQ2QxbizcNT_11oj8jm4kH3O2LM-EQc#.W6vSLEFhGF4.facebook