Toimintakertomus 2019

Tämä sivu on päivitetty 19.01.2020.

Panumajärvi ry:n hallituksessa toimi puheenjohtaja Jenni Koistinen ja varapuheenjohtaja Martta Oinas-Panuma, rahastonhoitaja Taimi Oinas-Panuma, sihteeri Aili Jussila, jäseninä Johanna Jussila, Kari Simonaho ja Tuula Pitkänen. Toiminnantarkastajina toimivat Maarit Virkkunen ja Niina Oinas-Panuma, varalla Eila Miettinen ja Liisa Kirveskari. Tiedottamisesta vastasi Martta Oinas-Panuma, nettisivuista Toivo Miettinen ja Ville Jussila, Facebookia päivittävät Toivo Miettinen, Olga Oinas-Panuma, Jenni Koistinen, Johanna Jussila ja Aili Jussila. Olga piti myös huolta ilmoitustaulusta ja Johanna vastasi Instagram tiedotuksesta. Jäsenmäärä oli vuoden lopussa 73 henkeä ja jäsenmaksu oli 20 €, jonka sai lunastaa työllään.

Saimme rahoitusta Pudasjärven Osuuspankin Sadasta toiselle -juhlarahastosta siirrettävään vessaan ja Pudasjärven kaupungin kehittämistukea tapahtumien järjestämiseen ja rakenteiden kunnostukseen. Kahvilavaunu Kahveriin hankittiinkin uudet renkaat ja akselin kunnostukseen tarvikkeet. Tapahtumateltat olivat tosikoitoksella talvimyrskyssä porokisoissa. Teltat todettiin hyvin toimiviksi ja sään kestäviksi. SUP-laudat olivat ahkerassa käytössä. Vene ja kortteenniittokone olivat kaikkien käytettävissä kesällä ja niittokonetta käytettiin myös Kipinässä. Kiertokaaren kanssa teimme yhteistyötä ja saimme vanhan hankalan jätekontin sijalle 8 uutta jäteastiaa. Vuoden aikana yhdistyksen jäsenille syntyi kaksi poikaa ja yksi tyttö.

Vuoden 2019 toiminta alkoi kuutamohiihdoilla 19.2. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Kipinän kyläseuran kanssa. Kuuta ei paljon näkynyt, mutta ilma oli leuto ja ladut luistavat. Järvellä oli vettä jään päällä, joten latu jouduttiin tekemään lähelle rantoja ja nuotiopaikka makkaranpaistoon ja kahvitteluun Hiekkarannalle.

Panuman Kultasprintti-porokisat järjestettiin yhteistyössä Kiiminki-Kollajan paliskunnan kanssa sunnuntaina 24.3. klo 12.00. Vuoden hirvein tuuli ja myrsky sattuivat kisapäiväksi. Ilma vaati veronsa katsojissa, mutta kisat pidettiin onnistuneesti. Kultaa voitti Pilikkajalaka, jonka omistajana oli Timonen/Turpeinen ajajanaan Riikka Timonen. Oheistoiminta pysyi perinteisenä lapsille suunnattuna mukavana talvitapahtumana. Tosin hoijakka ei pystynyt pyörimään, kun lumi tuprusi paikan umpeen.

Kisojen jälkeen nautimme Lystilauantaista järvellä lauantaina 6.4.2019. Päivä oli mukava pilkki- ja touhupäivä jäsenille, talkoolaisille ja kyläläisille. Kalaa tuli jokaiselle saalistajalle. Kylänraitin siivoustalkoot pidettiin la 25.5.2019, mutta suunniteltu kaluston remontti jäi loppuvuodelle.

Panumanojan raivaustalkoot pidettiin lauantaina 1.6. Talkoissa raivattiin kämppäkankaan alapuolelta pahimmat ojaan kaatuneet puut. Aiemmin ojasta oli raivattu puskia pois Pökkelön kohdalta.

Raivauksen jälkeen voitiin toteuttaa Panumaojan helluntailasku lauantaina 8.6.2019. Kaksi venekuntaa osallistui koko päivän kestäneeseen yhteiseen veneretkeen Panumajärveltä Iijoelle. Vaikka loppumatkasta lämmin ukkoskuuro yllätti ja itikoita riitti, matka oli nautinnollinen ja kokemus upea. Vettä oli riittämiin laskea myös kosket venettä vetämättä.

Hiekkarannalle kokoonnuttiin viettämään yhteistä juhannusjuhlaa perjantaina 21.6. Reppuun oli pakattu makkaraa ja jotain juotavaakin, ettei suu päässyt kuivumaan. Yhdessä grillattiin, poristiin ja kahvinporot jalkojen alla varmistivat luiston tanssilattialla. Helteinen heinäkuun päivä jäi tulematta ja yhteinen järjestetty hellepäivä Hiekkarannalla jäi pitämättä. Kesän harvoista lämpimistä päivistä kyllä Hiekkarannalla nautittiin uiden ja suppaillen.

Panuman Kalakunkkukisa 10.8. oli rento joukkueiden välinen kalastuskilpailu, jossa oli kolme sarjaa: kalalajien määrä, suurin kala ja saaliin yhteispaino. Jos joukkueeseen kuului alle 12-vuotias osallistuja, kisaan osallistuminen oli maksutonta, muutoin osallistumismaksu oli 10€/joukkue. Kalakunkkukisahistorian aikana sää oli ensimmäistä kertaa kaunis ja tuuleton, missä oli hyvä lähteä järvelle kalastamaan. Kisapaikalla oli tarjolla herkullista syötävää, Ahosen Jukan ja Timon haitarimusiikkia sekä mukavaa tekemistä koko perheelle. Kalastusajan päätyttyä arvottiin, mikä sarja määritti voittajan. Arvonnassa tuli voittajaksi eniten kalalajeja saanut joukkue ja koska kalalajia oli usealla joukkueella saman verran, suurin kala ratkaisi. Vuoden 2019 Panuman Kalakunkku oli Kukkoset. Kaikki osallistujat saivat ruhtinaallisen hyvät palkinnot. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Ala-Kollajan osakaskunnan kanssa.

Panuman 40-v juhlakisojen suunnittelu aloitettiin suunnittelupalaverissa 11.9. Palaverissa sovittiin tapahtumalle runkoa ja päätettiin tarjota kisoihin vapaa pääsy kaikille tulijoille.

Vesikasvillisuuden poistotalkoita ei voitu pitää, kun jäätä ei ollut kunnolla koko syystalvena.

Koko kylän yhteinen Pikkujoulu oli lauantaina 7.12. Rantalassa. Jouluruoka maistui ja mukava puheensorina täytti koko talon. Joulupukki järjesti lapsille lahjojen etsintäreissun ulkona taskulamppujen valossa. Onneksi vihjeiden perusteella lahjatkin löytyivät lopulta sängyn alta.

Panumaojan kunnostuksen investointihanke vietiin loppuun. Hankkeen loppuraportti laitetaan yhdistyksen nettisivuille kaikkien luettavaksi. Vuonna 2018 hankkeessa ennallistettiin Panumaojan ruopattuja nivoja ja palautettiin vesistön monimuotoisuutta. Lisäksi Panumaojasta raivattiin ojaan kaatuneita puita. Raivaustalkoita jatkettiin vielä 2019, kun koko Panumaoja avattiin veneilykelpoiseksi. Kipinän Seppo on seurannut Panumajärven vedenkorkeutta viikoittain. Seurannan myötä saamme selville, onko kunnostustoimilla vaikutusta vedenkorkeuteen. Ala-Kollajan osakaskunta on lupautunut istuttamaan vastakuoriutuneita harjuksia kevätaikaan, kunhan kunnostuskohteet ovat maatuneet ja asettuneet aloilleen. Toivottavasti harrit tulevat viihtymään ja lisääntymään vesistössä. Kunnostettu Panumanoja on päässyt myös Ala-Kollajan Osakaskunnan esityksestä osalliseksi Iijoen vaelluskalojen palautuskokeiluun. Ojaan istutettiin keväällä 2019 kolmeen kohtaan yhteensä noin 15000 kappaletta vastakuoriutuneita meritaimenen poikasia. Tällä kokeilulla etsittiin Iijoen vesistöstä mahdollisia uusia meritaimenten lisääntymisalueita. Poikasten menestymistä seurattiin elokuussa 2019 sähkökalastuksella, ikävä kyllä yhtään poikasta ei kokeessa löytynyt.

Yhteistyötä on tehty perinteisesti Kiiminki-Kollajan paliskunnan kanssa ja yhteistoiminta on vahvistunut Kipinän kyläseuran ja Ala-Kollajan osakaskunnan kanssa. Mukavat yhteiset tapahtumat lisäsivät kyläläisten, mökkiläisten ja muiden toimijoiden yhteishenkeä. Panumajärvi ry:n toimesta Panumajärven ja Panumaojan kunnostushankkeet saatiin vietyä päätökseen. Näin voimme jättää vesistöt paremmassa tilassa uusille sukupolville.

Kiitos kaikille toimijoille, yhteistyökumppaneille ja talkoolaisille upeasta vuodesta!

Lataa vuosikertomus 2019 tästä (PDF)